|
|
Brzdové
systémy a bezpečnost
- RS MOTOR s.r.o.
Brzdové systémy a bezpečnost -
pomoc při orientaci v záplavě
technických názvů a zkratek aneb co
vás ve škole asi neučili...
Řada z nás se s tím potýká, neví a
tápe a přitom tyto systémy nejednou
mohou zachránit i život. Pro vaší
představu jsme si dovolili udělat
alespoň jejich malý přehled, aby až
se budete rozhodovat - NEŠETŘETE NA
NESPRÁVNÉM MÍSTĚ... |
|
|
Elektronický stabilizační systém ESP |
Elektronický stabilizační systém
ESP, jehož součástí je ABS, pomáhá
řidiči udržet si kontrolu nad
vozidlem při náhlé změně směru
jízdy, a zvyšuje tak bezpečnost
jízdy a posádky vozu. Dokáže si
například poradit v situacích, kdy
je třeba se vyhnout překážce na
vozovce, prudce přejet do sousedního
jízdního pruhu nebo vyvážit
nepříznivé stavy, jako je
nedotáčivost nebo přetáčivost vozu. |
 |
 |
 |
 |
Čidla monitorující otáčení
předních a zadních kol (1),
úhel otočení volantu (3),
úhel vychýlení z naváděného
směru a boční zrychlení (4).
Pokud zjistí, že dochází k
přetáčení nebo nedotáčení
vozu, řídící počítačová
jednotka (2) uzpůsobí
výkon motoru zbrzdí
jednotlivá kola tak, aby se
vozidlo udrželo pod
kontrolou a navedlo opět
správným směrem. |
K
přetáčivosti dochází, když
se zadní kola dostanou do
skluzu a zadní část vozu se
začne vytáčet (viz šipka) do
strany. |
V okamžiku
přetáčení vozu vykazují
přední kola větší přilnavost
k vozovce než kola zadní,
která jsou ve skluzu. |
Přibržděním
kola se vyvine síla (viz
šipka), která působí v
opačném směru než skluz, a
vozidlo se vrátí do vytyčené
dráhy. |
|
|
Dvoustupňové přední airbagy* ...více

Nové dvoustupňové airbagy jsou
navrženy tak, aby se nafukovali dvěma
různými způsoby v závislosti na
intenzitě nárazu a v případě airbagu
řidiče také na poloze jeho sedadla.

* Poznámka: Dětská sedačka se
nesmí umístit na přední sedadlo
spolujezdce, je-li vozidlo vybaveno
aktivním airbagem spolujezdce.
Nejbezpečnější pro vaše děti je, pokud
jsou řádně připoutáni v sedačce na
zadním sedadle.
Stropní airbagy ...více

V případě bočního nárazu se stropní
airbagy rozvinou z obložení stropu a
pomáhají tak chránit cestující na
předních i zadních sedadlech před
poraněním hlavy.
Boční airbagy ...více

Boční airbagy jsou vestavěny do obou
předních sedadel tak, aby pomáhaly
tlumit náraz na hrudní koš při bočním
nárazu bez ohledu na polohu sedadla.
Přední a zadní bezpečnostní pásy ...více

Pyrotechnické přepínače předních
bezpečnostních pásů eliminují průvěs
pásů v momentě nárazu. Poté dochází k
jejich uvolnění, aby se zmírnil tlak na
hrudník.

Přepínače se aktivují 5-10
milisekund před nafouknutím airbagů.
Přední hlavové opěrky s funkcí pro ochranu krční páteře ...více

Dojde-li k prudkému nárazu zezadu,
hlavové opěrky se vysunou nahoru a
dopředu, aby minimalizovali riziko
poranění krční páteře.
Síť čidel ...více

Strategicky rozmístěná čidla
poskytující životně důležité informace
centrální procesorové jednotce
Inteligentního systému ochrany.
Signál nezapnutí bezpečnostního pásu u řidiče ...více

Signál jemně upozorní řidiče, aby si
on či spolujezdce na předním sedadle
zapnuli bezpečnostní pásy.
Protiblokovací brzdový systém ...více

Systém ABS s elektronickou regulací
brzdné síly (EDB - systém rozděluje
elektronicky brzdnou sílu na přední a
zadní nápravu. Vyšší na přední, nižší na
zadní. Tento systém zvyšuje celkovou
účinnost brzdění) pomáhá vozům prodce a
bezpečně snížit rychlost v krizových
situacích
Bezpečnostní brzdový asistent ...více

Společně s důmyslným podvozkem,
zavěšením a brzdovým systémem jsou vozy
také vybaveny bezpečnostním brzdovým
asistentem (EBA). Tento moderní systém
má v nouzových situacích za úkol
maximalizovat nárůst tlaku v brzdové
soustavě a zkrátit tak brzdnou dráhu
vozu. Je-li aktivován, systém EBA
automaticky vyvine maximální tlak brzd,
dokud řidič neuvolní brzdový pedál.
Aby se snížilo nebezpečí poranění
nohou, brzdový pedál je konstruován tak,
aby se v okamžiku nárazu bezpečně
uvolnil.
Bezpečnost na prvním místě ...více
Nové vozy
se vyznačují vyspělou
konstrukcí karoserie a
deformačními zónami, které
byly vyvíjeny pomocí
nejmodernějších metod s
cílem, v případě nehody,
odvést nárazové síly mimo
prostor pro posádku. K
bezpečnosti přispívají též
airbagy u předních sedadel,
teleskopický sloupek řízení,
boční airbagy tvaru 3D a
stropní airbagy, které
zajišťují cestujícím ochranu
v případě bočního nárazu. |
 |
Inteligentní systém ochrany ...více
Vozy jsou
vybaveny inteligentním
systémem ochrany. V případě
nehody vyhodnotí
Inteligentní systém ochrany
(IPS) pomocí předních a
bočních čidel závažnost
nárazu a automaticky
aktivuje bezpečnostní
systémy. |
 |
Bezpečnostní brzdový asistent EBA ...více
Zařízení
EBA monitoruje sílu působící
na brzdový pedál při prudkém
zabrždění. Je-li tato síla
dostatečně velká, pak
automaticky vyvine maximální
tlak na brzdy. Ve spojení s
ABS je bezpečnostní brzdový
asistent schopen významně
zkrátit brzdnou dráhu
vozidla. |
 |
Brzdy ...více
Standardně
dodávaný systém ABS používá
čidla umístěná u každého
kola (1). Ta jsou napojena
na řídící počítačovou
jednotku (2), která hlídá,
zda nedochází k zablokování
kol. Součástí výbavy je
systém elektronického
rozdělování brzdné síly EBD
a dodat lze i bezpečnostní
brzdový asistent EBA.
Společně tyto prvky
přispívají k bezpečné a
pohodlné jízdě. |
 |
Nezávislé zavěšení zadní nápravy Control
Blade ...více
Zavěšení
tlumí jak horizontální tak
vertikalní pohyb kol, stará
se o automatické dotáčení
zadních kol a udržuje tak
stabilitu vozu nejen v
zatáčkách. Oproti zavěšení
torzní tyčí účinněji
vyrovnává účinky nerovností
vozovky. |
 |
Traction Control System (TCS) (ASR) ...více
 |
 |
 |
Traction Control System (TCS)
(ASR)
Jestliže se jedno z předních
kol začne dostávat do
skluzu, TCS, který se dodává
jako výbava na přání a je
součástí IVD (standardní
výbava k motoru V6), převede
energii motoru na druhé
kolo. Při rychlostech nad 50
km/h slouží TCS k tomu, aby
s ohledem na přilnavost kol
redukoval otáčky motoru a
zajišťoval tak hladší a
bezpečnější jízdu. |
Nedotáčivost vozu se
projevuje, jestliže se
přední kola dostanou do
skluzu a vytlačují (viz
šipka) přední část vozidla
ven ze zatáčky. |
V okamžiku nedotáčení vozu
vykazují zadní kola větší
přilnavost k vozovce než
kola přední, která jsou ve
skluzu. Tuto skutečnost
odhalí systém ESP a přibrzdí
buď levé (viz šipka) nebo
pravé zadní kolo. |
Přibržděním kola se vyvine
síla (viz šipka), která
působí v opačném směru než
skluz, a vozidlo se vrátí do
vytyčené dráhy. |
Reflexní čelní sklo ...více
Reflexní
čelní sklo odráží téměř
pětkrát více slunečního
záření než běžné tónované
sklo. Pomáhá tak snížit
teplotu interiéru a zvyšuje
účinnost klimatizace. |
 |
Adaptivní přední osvětlení ...více
Adaptivní halogenové
světlomety se horizontálně
natáčejí podle směru jízdy a
zajišťují tak bezpečnější a
příjemnější jízdu především
v noci. Kužely předních
světel se posunují do stran
v závislosti na rychlosti
vozu a úhlu natočení
volantu. Míří přesně tam,
kam jedete a ideálně osvětlí
každou zatáčku - viditelná
vzdálenost v zatáčkách je až
dvojnásobná. |
 |
Osvětlení zatáčky běžnými
světlomety
Kužely světel běžných
světlometů míří přímo a
osvětlují pouze vnější část
zatáčky. |
 |
Osvětlení zatáčky
adaptivními světlomety
Adaptivní světlomety se
natáčí podle pohybu volantu
a osvětlují jak prostor před
vámi tak prostor, do kterého
vozidlo směřuje. |
 |
KeyFree systém ...více
Systém
KeyFree vám umožňuje
odemknout, zamknout či
nastartovat vozidlo, aniž
byste museli z kapsy nebo
tašky vyndat klíč. Čidla
uvnitř vozu jsou schopna
rozeznat přiblížíte-li se k
vozu do vzdálenosti 1,2
metru. |
 |
Airbag může zabíjet ...více
 Když
jedete v autě, jste připoutáni?
Předpokládáme, že ano. Stále se ale
najde hodně těch, kteří nad
používáním bezpečnostních pásů
mávnou rukou. Obtěžuje je to nebo
věří příběhům o tom, jak
nepřipoutání někomu zachránilo
život. Mimochodem, příběhy o tom, že
pás někoho zachránil, se tolik
nevyprávějí. Proč asi? Protože se to
od nich očekává a je to určitě
častější případ. Pojďme se ale
podívat na to, co takovému
nepřipoutanému člověku v autě hrozí.

Je-li sedadlo vybaveno bezpečnostním
pásem, musí se osoba na něm sedící
za jízdy připoutat. Z logiky věci
vyplývá, že musíme být připoutáni
vždy. Neučiníme-li tak, hrozí nám
pokuta až do 1 000 korun na místě.
Jenže, ono nejde ani tak o peníze,
jako o zdraví a o život.
"Jestliže je nepřipoutaný řidič
při čelním nárazu vymrštěn na
volant, přístrojovou desku, na okno
a jeho rám, utrpí závažná poranění
hrudníku a hlavy, která jsou mnohdy
neslučitelná se životem," konstatuje
přednosta oddělení soudního
lékařství pražské nemocnice Na
Bulovce Michal Beran.

A to se týká i cestujícího vedle
řidiče. A kdo se nepřipoutá vzadu,
ohrožuje nejen sebe, ale i zdraví a
život lidí sedících vpředu.
"Při čelním nárazu dochází k tomu,
že nepřipoutaný člověk je ze zadních
sedadel vržen dopředu a do stropu,
přičemž zraní nejen sebe, ale i
řidiče nebo cestujícího vpředu. Může
také proletět mezi nimi přes sklo až
ven."

Ano, pás člověka chrání, na druhou
stranu je pravda, že za určitých
okolností může i zranit.
"Setkáváme se s poraněními
způsobenými pásy, které se nazývají
seatbelt syndrom. Záleží na tom, v
jakém místě člověka zraní. Jedná se
zejména o klíční kost, někdy žebra,
ale i poranění sleziny a jater."

Tady záleží především na správném
nastavení a dotažení pásů, protože
až pak mohou plnit správně svoji
funkci. Navíc lepší zranění od pásu
než smrt. Měli bychom si také dát
pozor na takové drobnosti jako
klíče, mobilní telefon nebo
peněženku. Ty by nás mohly naprosto
zbytečně zranit v případě, že budou
při nárazu mezi naším tělem a pásem.
"Předměty mohou poranit, a to
zejména jedná-li se o malé předměty,
které mohou poranit například
hrudník."

Ano, bezpečnostní pásy chrání
člověka především při čelním nárazu.
Současná auta už ale mají i další
bezpečnostní prvky, jako předpínače
pásů, aktivní opěrky hlavy nebo
sedadla chránící proti nárazu
zezadu. Ty ale mohou člověka chránit
pouze ve chvíli, kdy je připoután. A
co oblíbená pověra, že když mám
airbagy, jsem přece v bezpečí a
poutat se nemusím?
"To je jedna ze základních chyb,
protože airbarg vás může, když
nejste připoután, místo ochrany
závažně poranit. Můžete v důsledku
výbuchu airbagu přijít i o život."
Nikdy nevíte, kdo vás může zabít (video) ...více
O významu bezpečnostních
pásů snad není třeba
diskutovat. Jejich nepoužití
se stalo osudným mnoha
řidičům i spolujezdcům.
Britská organizace DOE před
časem vypustila videa
zachycující krutou realitu,
jež odmítají jakoukoliv
polemiku. Postupně všechna
videa zveřejníme, začneme
snímkem s výstižným názvem
No seatbelt, No excuse,
který skutečně názorně
dokazuje, že nikdy nevíte,
kdo vás může zabít. |
 |
DivX video (3,22 MB)
WMV video [LQ] (2,09 MB) |
|
|
|
|
|
|
|